UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA - NIEWYPŁACALNOŚĆ

Jeśli borykają się Państwo z długami, które „ciągną” się latami i mimo starań, pomocy rodziny i wielu wyrzeczeń nie jesteście w stanie spłacić wierzycieli, ten wpis i kilka kolejnych są dla Was.

Już niedługo - 24 marca 2020 roku wchodzi w życie nowelizacja Prawa Upadłościowego, która wprowadza zmiany również w upadłościach konsumenckich. Nadchodzące zmiany zostaną przedstawione w kolejnych postach. Natomiast dziś  dowiedzą się Państwo czym jest „Niewypłacalność” będąca warunkiem ogłoszenia upadłości konsumenckiej.

Ze stanem niewypłacalności mamy do czynienia, gdy dłużnik nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, czyli nie jest w stanie spłacać terminowo swoich długów. Nie chodzi tutaj o pewne chwilowe problemy finansowe i spóźnienie się np. jedną ratą kredytu.

Duża liczba zobowiązań (kredytów, pożyczek, zaległości czynszowych) nie powoduje automatycznie niewypłacalności, jeżeli dłużnik jest w stanie na bieżąco je regulować, choćby przewyższały wartość jego majątku.

Z drugiej strony niewykonywanie zobowiązań nawet o niewielkiej wartości oznacza niewypłacalność. Dla określenia stanu niewypłacalności bez znaczenia jest przyczyna niewykonywania zobowiązań. Niewypłacalność istnieje nie tylko, gdy dłużnik nie ma środków, lecz także wtedy, gdy dłużnik nie wykonuje zobowiązań z innych przyczyn.

Postępowanie upadłościowe w stosunku do konsumenta prowadzi się także wtedy, gdy ma tylko jednego wierzyciela.